Věřte, že i v Čechách můžete vařit i žít po francouzsku!

Můj pohodový způsob hubnutí

Po svátcích plných hojnosti a přejídání jsem se rozhodla odlehčit svému tělu o 5 až 7 kg.
Rozhodnuta jsem byla sice již několikrát, ale nakonec se to vždy nějak zvrtlo a z hubnutí sešlo. Při mé práci a velkém koníčku, kterým je vaření, ani není divu. Přitom právě to by mělo být velikou výhodou!
 
Ona ale chuť k odlehčení musí být i v hlavě. Pravý start přišel až začátkem letošního roku 2014 a dnes už jsou vidět výsledky! Po dvou měsících jsem měla o 6-7 kg méně (teď už skoro o 8), lépe se cítím i vypadám a nákup oblečení v menších velikostech je velmi potěšující.
Na začátku jsem prostudovala několik různých způsobů, jak se zbavit přebytečné hmotnosti. Každý chválil tu či onu dietu, toto a tamto cvičení. Přiznám se, že pohyb není zrovna mým přítelem a s tvrdou, přesně danou dietou bych dopadla podobně jako dřív. Jsem jedlík, jím a mám ráda vše a nechci se ničeho vzdávat. Jak tedy na to?
 
Nedělá mi problém vymyslet si pokrm lahodící chuti i oku, dokonce si ho umím i uvařit a krásně naservírovat. To by přece mělo být velké plus! Pokusila jsem se tedy vymýšlet pokrmy podle svých chutí, trochu odlehčit tuky, přidat více zeleniny, ovoce, různých ořechů, bílého a rybího masa, netučného hovězího, vepřového i jehněčího, sem tam bílý jogurt, kyšku či jiný kysaný mléčný výrobek, vyměnit bílé pečivo a těstoviny za celozrnné a hlavně si odpustit každodenní sladkosti ve formě sušenek, čokolád, koláčků, ale v žádném případě své chuťové buňky a organismus neošidit o žádné chutě ani důležité živiny.
 
Trochu jsem změnila kombinace některých surovin a pokrmy směruji spíše do dělené stravy.
V praxi to znamená omezit přílohy, nebo ještě lépe řečeno připravovat pokrmy podle určitých, ale jednoduchých pravidel. Ne vždy se mi to podaří na 100 %, ale vůbec nic se neděje. Mezi odlehčováním si nedělám hlavu z toho, že jsem občas zhřešila návštěvou restaurace či cukrárny nebo kouskem kvalitní čokolády. Nedržím dietu, nechci shodit kila během pár dní (a pak je zase zákonitě nabrat), chci jen chutně a pohodově odlehčit.
 
Vymýšlení a vaření nových pokrmů mi dělá opravdu radost. Fotografie i popisky zveřejňuji na facebooku. Recepty se líbí a nemálo přátel je zařadilo i do svého jídelníčku. Dnes se k nim můžete přiřadit i vy.
 
Každý máme své zvyky a návyky, často nejsou zrovna nejlepší. Někdo třeba nesnídá. Osobně si neumím představit, že bych den nezačala dobrou snídaní.  Ráno si tedy dám kávu, cukr jsem vyměnila za stévii. Čaj sladím medem. Ke kávě mi stačí dva krajíčky celozrnného chleba s dobrou šunkou, lehce podmáznutou cottage nebo jiným čerstvým sýrem.
 
Často si vyrábím různé pomazánky. Vyzkoušejte smíchat jedno balení čerstvého sýru (například Lučina, Philadelphia, cottage) s balením uzeného pstruha, ochutit citrónovou šťávou, čerstvě mletým pepřem, sekanou pažitkou, petrželkou či řeřichou. Lehce přisolit a namazat na celozrnné pečivo. Je to lahůdka! Stejně tak můžete do sýru vmíchat uzeného lososa či šunku, obměnit bylinkami.
 
Dále je důležité naučit se svačit. A tak i já zařazuji během dopoledne do jídelníčku svačinu, nejčastěji v podobě ovoce.
 
Obědy promýšlím  až během dopoledne, protože den předem netuším, nač budu mít druhý den chuť. Podívám se do lednice a spížky a vymyslím si chutný pokrm podle své momentální chuti. Výhodu mám v tom, že pracuji doma, není tedy problém si vařit tímto způsobem.
V případě, že bych pracovala mimo dům, naplánovala bych si jídelníček na několik dní dopředu a oběd uvařila den předem.
 
Tak třeba zjistím, že mám k dispozici kousek cukety, žampiony nebo svoji milovanou hlívu ústřičnou. Rychle a chutně připravím oběd tak, že na olivovém oleji orestuji nakrájenou šalotku, přihodím kousky hub a cukety, lehce podliji suchým bílým vínem (to při vaření používám opravdu často), podusím, pak dozlatova orestuji, prohodím troškou tymiánu, osolím, opepřím, přidám drcený česnek, ještě krátce opeču a po odstavení vmíchám sekanou petrželku nebo řeřichu. Smíchám většinou s celozrnnými těstovinami, které jsem mezitím uvařila, a skvělý, zdravý, odlehčený a dobře vypadající oběd je na stole!
 
Odpoledne si opět připravím svačinu podle momentální chuti. Třeba jen nakrájenou a lehce osolenou kedlubnu, plátek knäckebrotu s avokádovou pomazánkou, připravenou smícháním avokáda podrceného vidličkou a citrónové šťávy, kostiček červené papriky, česneku, nasekané rukoly, soli a pepře. Jindy mám chuť na bílý jogurt, který si ráda smíchám se sirupem z agáve a lžičkou skořice, jindy vmíchám granátové jablko nebo chia semínka.
 
K večeři si často vařím zeleninové polévky, které nakonec rozmixuji. Jednoduše orestuji na trošce olivového oleje směs cibule, česneku, mrkve, celeru, petržele, kapusty, prostě různé zeleniny, kterou mám ráda a mám zrovna v zásobě. Poté zaliji vodou, přidám bylinky (petrželku, tymián, rozmarýn, libeček, pažitku) a povařím doměkka. Dochutím solí a pepřem, rozmixuji a podávám třeba s chlebovými krutony nebo lžící kysané smetany. Takto připravená polévka je krémová, pokaždé jiná a vždy plná chuti.
 
Důležité je i dodržovat pitný režim. Osobně nepiji sladké nápoje, vystačím si s vodou z kohoutku nebo různými minerálkami, případně různými druhy čajů. Občas si dám i sklenku vína či piva.
 
Ač jsem masožravec, zjišťuji, že najednou maso nejím každý den a vůbec mi nechybí! Dám si třeba dva tři dny jídlo těstovinové, zeleninové nebo kombinaci brambor a zeleniny a pak opět uspokojím své chuťové buňky masovou porcí s chutně a originálně připravenou zeleninovou přílohou. Ale o tom třeba zase příště.
 
Příjemné jarní odlehčování a Bon appetit přeje Dagmar.

Více inspirace najdete na mém Facebooku v albu Moje odlehčené pokrmy:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.724775110889865.1073741883.100000721477595&type=1&l=4e6859451a
 
Líbí se vám moje francouzské kuchyňské dekorace?
To vše i mnoho dalšího spolu s nabídkou francouzských delikates najdete v mém Francouzském obchůdku ;-)
avokádová pomazánka.JPG
lilek

lilek

krůtí

krůtí

nudle

nudle

cuketa

cuketa

brambory.jpg
salát

salát

tousty

tousty

03.02.2016 14:53:34
olivovakucharka
TOPlist
Přejeme Vám příjemné čtení i nakupování ;-)
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one